קטלוניה – מהות המאבק

קטאלוניה – רקע היסטורי

בחודשים האחרונים עולה קטאלוניה לכותרות בשל המאבק שלה לעצמאות, אך למעשה מדובר במחלוקת ארוכת שנים. העם הקטלוני ששורשיו נעוצים אי שם בעת עתיקה, תמיד ראה את עצמו כעם נפרד מהעם הספרדי שבקרבו הוא יושב. השם קטאלוניה מקורו ככל הנראה מצירוף השמות של העמים שהתיישבו באזור – הגותים והאלאנים שיצר את שהשם קטאלן. רבים מזהים את ברצלונה עם קטאלוניה, אך היא כוללת גם את חופי קוסטה בראבה המכונים מחוז ז'ירונה (Girona), חופי קוסטה דורדה הנקראים גם מחוז טרגונה (Tarragona) ואת אזור מזרח הפירנאים המכונה מחוז ליידה (Lleida). כל אזורים אלו מרוכזים בצפון מזרח ספרד והם מהווים משאב כלכלי חשוב לממשלת ספרד, בין השאר בשל ענף התיירות הפורח שם. המתיישבים הראשונים בקטאלוניה הגיעו לאזור מיוון ומקרתגו, כשבאותה התקופה שמה של קטאלוניה היה איבּריה. שורשיה ההיסטוריים מסבירים גם את מקור שמה של ברצלונה – שליט מקרתגו בשם ברצינו. בימי הביניים הפכה הממלכה של ברצלונה למדינה עצמאית שהחלה לכבוש שטחים נוספים ולהתחזק. אלא שלאחר כמה מאות התחלף תור הזהב הזה בירידת כוחה של הממלכה בעקבות איחודן של ממלכות האזור תחת שלטון אחד.

מאבק תרבותי-כלכלי

קטלוניה המשיכה לשמור על זהות נפרדת אך לא הצליחה לבסס את קיומה כמדינה עצמאית. למרות כישלונה המדיני, היא הצליחה לשמר את תרבותה ואת לשונה שאינה זהה לשפה הספרדית, והקימה לבסוף גוף אוטונומי בשם ז'נרליטט דה קטאלוניה (Generalitat). זהו למעשה הפרלמנט של קטאלוניה הכולל מועצה ונשיא שאותו בוחרים תושבי קטאלוניה. משרדי המועצה אחראים על המשטרה המקומית, ניהול מערכת התחבורה, החינוך, התקשורת, התרבות והסביבה. גם בתחום המשפט פועלים בקטלוניה על פי מערכת החוקים המקומית ולא פי מערכת החוק הספרדית. לכאורה נראה שבידי הקטאלנים חופש רב לנהל את חייהם ולשמור על זהותם, אלא שמלבד השמירה על זהותם, נחושים הקטאלנים לשמור גם על כספם. המצב הכלכלי חייב את ספרד לנקוט במדיניות של קיצוצים בתקציבים השונים, התקפים גם לקטאלוניה העשירה, האחראית לכ-20% מהתוצר המקומי הגולמי של ספרד. כעת, מרגישים בקטאלוניה כי לעומת הכספים שמכניסה קטאלוניה לקופת המדינה, ההשקעה של ממשלת ספרד בחבל ארץ זה אינה מספקת.

הדרישה לעצמאות

קטאלוניה אולי מחשיבה את עצמה כמדינה נפרדת, אך ספרד אינה ממהרת להסכים אותה. הממשלה הספרדית הסכימה בשנת 2006 להגדיר את קטלוניה כאומה, אך דומה שהפשרה אינה מספקת את קטאלוניה. תיירים שנסעו לבקר בשנים האחרונות בברצלונה אולי לא חשו בדבר, אך בין העם הקטאלני לבין העם הספרדי קיימת עוינות רבה, עד כדי כך שבשנת 2012 עשו הקטאלנים ניסיון לפגוע במועמדות מדריד למשחקים האולימפיים. הדבר הוביל לחרמות שונות, והעוינות ההדדית קיבלה את ביטויה בעולם הספורט באירוע נוסף שבו יושב ראש התאחדות הכדורגל הספרדית הכריז כי במידה שקטאלוניה תזכה בעצמאות, ברצלונה לא תורשה להשתתף במשחקי הליגה הספרדית. מלבד משאל העם האחרון, ערך הפרלמנט הקטאלני משאלים אחרים שמטרתם לבדוק את רצונו של העם בהתנתקות, ובשנת 2015 כוונתו של העם הקטאלני הפכה לברורה מאוד, עם זכיית הבדלנים בשלטון. לא מזמן ערכה ממשלת קטאלוניה משאל עם שנועד לבדוק את רצונו בעצמאות, והתוצאות היו חד משמעיות – 90% מהמצביעים דרשו עצמאות, ותגובתה של ספרד לא הייתה אוהדת. כעת מנסה קטאלוניה לנהל משא ומתן עם ממשלת ספרד המערערת על חוקיות המשאל, ושאר העולם מחכה לראות האם הדבר ישנה את פניה של אירופה.