מוזיאון פיקאסו – תרבות בברצלונה

ברצלונה ופיקאסו

ברצלונה, בירת קטלוניה, היא העיר השנייה בגודלה בספרד אחרי מדריד. זוהי עיר תוססת וגדושה באטרקציות ובאירועים, והיא מצליחה לשלב בתוכה תחומי עניין רבים ומגוונים שהופכים אותה ליעד מושך בעיני רבים. אחד ממוקדי המשיכה המרכזיים של עיר זו הוא חיי התרבות והאמנות שלה. כל תייר דואג כמובן לסייר במבנים הידועים של גאודי ולבקר במוזיאונים הרבים שבעיר. בברצלונה ניתן למצוא מוזיאונים ייחודיים כגון מוזיאון חואן מירו ומוזיאון המודרניזם, כשאחד המוזיאונים המעניינים ביותר הוא מוזיאון פיקאסו. פבלו פיקאסו, אחד הציירים הבולטים והמצליחים של המאה העשרים, חי בברצלונה עוד לפני שהפך להיות הצייר הגדול והמצליח. פיקאסו נולד בספרד בשנת 1881 ותרם רבות לתנועת האומנת בכלל ולתנועת האמנות המודרנית בפרט. בחייו נדד בין מדינות רבות, אך בנה קשר מיוחד עם העיר בברצלונה ואפילו בחר את המיקום המדויק למוזיאון שלו בעיר זו.

מה במוזיאון

מוזיאון פיקאסו שנפתח בשנת 1963 הוא אתר חובה לכל חובבי האומנות, ובמיוחד לאלו המעוניינים ללמוד על שנות היצירה הראשונות של פיקאסו. בתצוגת הקבע ניתן למצוא מעל 4,000 יצירות של פיקאסו, חלקן מהתקופה הידועה כ"תקופה הכחולה" שלו – תקופה פורה מאוד ביצירתו. יצירות אלו, מתחילת המאה העשרים, מאופיינים בצבעים כהים ובאווירה מלנכולית והם צוירו לאחר שפיקאסו היגר מברצלונה לפריז ונתקל בעוני ובבדידות של רבים מתושביה. יצירות אלו וכן יצירות אחרות מוצגות בחמש בתים נפרדים ברחוב Carrer de Montcada שנבנו בין המאה ה-13 לבין המאה ה-15. מבנים אלו מהווים מוקד משיכה בפני עצמם מכיוון שהם דוגמה מובהקת לסגנון הבנייה הגותי האופייני לקטלוניה.

יצירות אמנות חשובות

השם פיקאסו הפך כבר למילה נרדפת לציור שהפרופורציות שלו יצאו לגמרי משליטה. העין במקום אחד, האף נמצא במצח והפה עקום לגמרי. אך לשפה הייחודית שלו, שהפכה להיות מזוהה עמו, קדמו יצירות אחרות. פיקאסו ידע ביצירתו תקופות שונות, ובמוזיאון בברצלונה ניתן להתרשם מהשלבים השונים באמנות שלו. אחת היצירות המרכזיות שהן חלק מתצוגת הקבע נקראת the wait והיא נוצרה בראשית המאה העשרים. זוהי הזדמנות לפגוש פיקאסו אחר ומוכר פחות. בתמונה מוצג דיוקנה של אישה מחיי הלילה של פריז ושולטות בו משיכות צבע אדום-בוהק. יצירה חשובה נוספת שניתן לראות במוזיאון היא ה-Harlequin. את יצירה זו צייר פיקאסו בברצלונה עצמה בזמן שהותו בו בשנת 1917. זוהי למעשה התמונה הראשונה של פיקאסו שזכתה להתקבל למוזיאון בברצלונה. מי שבכל זאת מתגעגע לדמויות הקטועות של פיקאסו יכול לחפש את היצירה Seated Man. זהו ציור מאוחר יותר מסוף שנות השישים של המאה העשרים. הוא שייך ל"תקופת האביניון" שלו והוא מדגים היטב את הסגנון המייחד את פיקאסו.

מודיעין

מוזיאון פיקאסו ממוקם ב-Palau Aguilar ברובע בורן, שבו ממוקמים גם מוזיאונים אחרים כגון מוזיאון המוזיקה הקטלאנית ומוזיאון הטקסטיל. רובע בורן נמצא סמוך לרובע הגותי שנחשב אחד האזורים המתוירים ביותר בברצלונה ושם ניתן ליהנות גם מארוחות טובות וממסע שופינג מספק. המוזיאון נמצא ברחוב Carrer de Montcada מספר 15 ולפני שמגיעים לבקר כדאי להתעדכן באתר המוזיאון ולוודא את שעות הפתיחה שלו. מי שמגיע במטרו יכול לקחת את קו 4 (צבע צהוב) ולרדת בתחנת Jaume. עלות הכניסה משתנה לעתים לאורך עונות השנה אך מחזיקי כרטיס ברצלונה קארד זוכים לקבל הנחה. מטיילים שמתכוונים לבקר במוזיאונים נוספים בעיר יכולים לרכוש את ה"ברצלונה מוזיאון פאס" וליהנות מכניסה חופשית.